Αν έχετε παιδί και το έχετε παρακολουθήσει όταν μαθαίνει ανάγνωση και γραφή, ίσως παρατηρήσετε ότι τείνει να μπερδεύεται με τα γράμματά, μερικές φορές γράφοντας γράμματα ή λέξεις ανάποδα, αντί για τη συνηθισμένη κατεύθυνση.
Γνωστή ως «γραφή καθρέφτη», το πρώτο πράγμα που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι πιθανότατα δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας. Αν και μπορεί να είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο σε παιδιά με δυσλεξία, η γραφή καθρέφτης δεν σημαίνει ότι ένα παιδί έχει αυτή τη μαθησιακή δυσκολία.
«Η αντίστροφη γραφή και οι αντιστροφές γραμμάτων και λέξεων είναι συχνές στα πρώτα στάδια ανάπτυξης της γραφής τόσο σε δυσλεκτικά όσο και σε μη δυσλεκτικά παιδιά», εξηγεί ο ιστότοπος Dyslexia Help του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν.
«Τα δυσλεκτικά παιδιά έχουν προβλήματα στην ονομασία γραμμάτων (δηλαδή, στην ανάμνηση και την γρήγορη πρόσβαση στα ονόματα των γραμμάτων), αλλά όχι απαραίτητα στην αντιγραφή τους. Επειδή πολλοί άνθρωποι πιστεύουν λανθασμένα ότι οι αντιστροφές γραμμάτων ορίζουν τη δυσλεξία, τα παιδιά που δεν κάνουν αντιστροφές γραμμάτων συχνά δεν διαγιγνώσκονται».
Στα παιδιά μέχρι την ηλικία των 7 ετών περίπου, είναι σύνηθες να αντιστρέφονται τα γράμματα ε, ζ, ρ, b, d, q, p και οι αριθμοί 9, 5 και 7, ενώ κάποια μπορεί να γράφουν ολόκληρες λέξεις ή ακόμα και προτάσεις με γραφή καθρέφτη. Μπορεί να συμβεί σε αριστερόχειρα και δεξιόχειρα παιδιά, και υπάρχουν αρκετές θεωρίες για το γιατί συμβαίνει.
Μια θεωρία είναι ότι τα παιδιά έχουν «εγκεφαλική τύφλωση» στον προσανατολισμό των γραμμάτων. Τα περισσότερα αντικείμενα που βλέπουμε στη φύση δεν είναι ευαίσθητα στον προσανατολισμό. Ένα μήλο μοιάζει με μήλο είτε το κοιτάμε σε έναν καθρέφτη είτε όχι. Αλλά τα σύμβολα της γραφής είναι ευαίσθητα στην περιστροφή και την αντιστροφή, και αυτό είναι κάτι που πρέπει να μάθουμε.
Μια άλλη θεωρία είναι ότι το πρόβλημα προκύπτει από τη σύγχυση μεταξύ των δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου.
«Στη θεωρία του Corballis, η αποθήκευση κατοπτρικής εικόνας επιτυγχάνεται μέσω της διαδικασίας της διαημισφαιρικής αντιστροφής κατοπτρικής εικόνας ως αποτέλεσμα ομοτοπικών συνδέσεων μεταξύ των ημισφαιρίων», εξηγεί μια εργασία. «Με αυτή τη διαδικασία, κάθε ημισφαίριο αντιλαμβάνεται σωστά, για παράδειγμα, το σύμβολο b, αλλά στη διαδικασία αποθήκευσης στη μνήμη, η αναπαράσταση του b μεταφέρεται και αντιστρέφεται μεταξύ των ημισφαιρίων».
Μια ακόμη θεωρία αποδίδει την ευθύνη στη μνήμη και στο σχήμα των ίδιων των γραμμάτων.
Ενώ υπάρχουν πολλές θεωρίες είναι ένα αντικείμενο που χρήζει περαιτέρω έρευνας. Το σίγουρο είναι ότι τις περισσότερες περιπτώσεις δεν είναι κάτι ανησυχητικό.