Κατά την προσωπική μου άποψη όλοι θέλουμε να κρατήσουμε χρήματα στην άκρη και να εξοικονομήσουμε αλλά τελικά δεν είναι τόσο εύκολο. Υπάρχει ένας τρόπος όμως που μας έρχεται από την μακρινή Ιαπωνία και λέγεται μέθοδος kakeibo. Σε αυτή τη μέθοδο το μόνο που θέλετε είναι ένα σημειωματάριο.
Τι σημαίνει Kakeibo και πώς λειτουργεί αυτή η μέθοδος
Kakeibo σημαίνει το “βιβλίο λογαριασμών νοικοκυριού“. Τη μέθοδο αυτή την εφηύρε η Hani Motoko η οποία μάλιστα ήταν και η πρώτη γυναίκα δημοσιογράφος της Ιαπωνίας και υπολογίζεται ότι ξεκίνησε το 1904. Επειδή έχει αποδειχτεί ότι είναι μια μέθοδος που λειτουργεί πωλούνται ακόμα και ειδικά σημειώματάρια Kakeibo.
Πώς λειτουργεί η μέθοδος Kakeibo
1. Αγοράζουμε ένα σημειωματάριο που θα έχουμε μόνο γι’αυτόν το σκοπό
Σε αυτή την μέθοδο αφήνουμε στην άκρη υπολογιστή ή κινητό και παίρνουμε χαρτί και μολύβι.
2. Καταγράφουμε τι έσοδα έχουμε κάθε μήνα
Δημιουργήστε για κάθε μήνα 4 στήλες μία για κάθε εβδομάδα. Ξεκινήστε να καταγράφετε όλα σας τα έσοδα. Κάθε μήνα σημειώστε με κόκκινο τις σταθερές και σίγουρες πηγές των εσόδων όπως πχ η μισθοδοσία. Επιπλέον εισόδημα όπως η πώληση κάποιας συσκευής ή έξτρα χρήματα θα σημειώνονται με πράσινο χρώμα.Έτσι ξεχωρίζουμε τα σταθερά έσοδα από τα έκτακτα.
3. Καταγράφουμε για κάθε εβδομάδα τι αποταμίευση θέλουμε να έχουμε
Φτάχνουμε έναν παρόμοιο πίνακα με τα έσοδα αλλά αυτή τη φορά για το πόσα χρήματα θέλουμε να βάζουμε στην άκρη ανά εβδομάδα. Πρέπει να καταλήξετε σε κάτι που μπορεί να πραγματοποιηθεί και φυσικά είναι πολύ σημαντικό να αποφασίσετε από πριν το ποσό που θα ξεκινήσετε να αποταμιεύετε.
4. Κατάγράψτε τα έξοδά σας
Όπως καλά καταλάβατε με βάση τα παραπάνω πρέπει να φτιάξετε άλλο ένα εβομαδιαίο πλάνο με τα έξοδα. Καταγράψτε ανά εβδομάδα τι πληρώνετε, όλα τα πάγια έξοδα όπως ενοίκιο, δάνεια, λογαριασμοί, ρεύματος, νερού, φροντιστήρια και δραστηριότητες παιδιών κτλ.
5. Πίνακας με τα υπόλοιπα έξοδα
Και τώρα αρχίζουν οι πράξεις. Αρχικά αφαιρέστε τα πάγια έξοδα από τα έσοδα και φυσικά τα ποσά που θέλετε να βάλετε στην άκρη. Το ποσό που θα απομείνει είναι αυτό που μπορείτε να χαλάσετε και με έναν νέο πίνακα μπορείτε να τα χωρίσετε σε 4 κατηγορίες.
- Η πρώτη κατηγορία είναι τα έξοδα διαβίωσης. Εδώ μπαίνουν τα τρόφιμα, τα ρούχα και ό,τι να κάνει με την οικιακή χρήση
- Η δεύτερη κατηγορία αφορά τον πολιτισμό. Εισιτήρια σε μουσεία, σε θέατρα και αγορά βιβλίων
- Η τρίτη κατηγορία είνα για τη ψυχαγωγία και τις εξόδους. Εδώ καταγράφονται έξοδοι σε εστιατόρια, μίνι διακοπές και βόλτες γενικότερα.
- Στην τέταρτη κατηγορία μπαίνουν όλα τα υπόλοιπα έξοδα που μπορεί να κάνουμε και δεν ταιριάζουν σε άλλες κατηγορίες.
Τα ποσά που θα δαπανήσετε για την κάθε κατηγορία ή οι αναλογίες εξαρτόνται από εσάς.
6. Ανάλυση εσόδων – εξόδων
Στο τέλος του μήνα, αναλύστε τα έσοδα – έξοδα και δείτε αν μείνατε εντός ορίου. Μπορείτε να έχετε μια καλύτερη εικόνα για το πόσα ξοδεύετε σε πράγματα που δεν χρειάζεστε και μπορείτε να προγραμματίσετε καλύτερα τον προϋπολογισμό σας για τον επόμενο μήνα. Αυτό το εργαλείο σάς βοηθά να παρακολουθείτε όλα όσα βγάζετε και ξοδεύετε με έναν πολύ απλό αλλά λεπτομερή τρόπο. Ο τελικός στόχος είναι στην πραγματικότητα να αυξήσετε τις αποταμιεύσεις σας.
Φυσικά, αν σας απομένουν χρήματα από τις δαπάνες, προσπαθήστε να τα βάλετε σε λογαριασμό ταμιευτηρίου ή σε έναν κουμπαρά. Ακολουθώντας αυτή τη μέθοδο, θα μπορούσατε να εξοικονομήσετε έως και 35% των χρημάτων σας.
Χωρίς εφαρμογές, χωρίς τεχνολογία, χωρίς δύσκολους υπολογισμούς, αντί να εστιάζετε σε αυτά που δεν μπορείτε να αντέξετε οικονομικά, εστιάζετε σε ό,τι είναι σημαντικό και σε τι μπορείτε να ξοδέψετε τα χρήματά σας.