Η μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσω θαλάσσης έχει επαναφέρει την συζήτηση για την ασφάλεια, ιδιαίτερα μετά από περιστατικά που συνέβησαν περιστατικά πυρκαγιών σε πλοία που μετέφεραν τέτοιου είδους οχήματα.
Οι μπαταρίες λιθίου, που χρησιμοποιούνται σε όλες τις συσκευές τεχνολογίας, φέρουν ενσωματωμένο τον κίνδυνο αυτοανάφλεξης. Στην περίπτωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, η εντατική θερμότητα από μια τέτοια πυρκαγιά, εξαιτίας του μεγέθους των μπαταριών, μπορεί να καταστεί ιδιαίτερα δύσκολο να ελεγχθεί.
Νέα εγκύκλιος του υπουργείου:
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξέδωσε επικαιροποιημένη εγκύκλιο για τη μεταφορά οχημάτων που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα με τα πλοία της ακτοπλοϊας, θέτοντας συγκεκριμένες προϋποθέσεις, όπως το επίπεδο φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων να μην υπερβαίνει το 40%, ενώ, γι’ αυτά που κινούνται με υγραέριο ή φυσικό αέριο, οι δεξαμενές τους δεν θα πρέπει να περιέχουν καύσιμο άνω του 50%.
Επιπλέον, στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά, θα πρέπει να καταγράφεται στο πλοίο το είδος του οχήματος και η θέση στην οποία σταθμεύει στο γκαράζ του πλοίου.
Ο μηχανολόγος / μηχανικός και αεροναυπηγός, Κώστας Λακαφώσης, σημείωσε για τον λόγο αυτής της απόφασης πως «ο λόγος είναι η φωτιά στο αμπάρι του πλοίου.
Η πυρκαγιά από αυτά τα αυτοκίνητα σβήνει ταχύτερα. Χρειάζονται πολλά νερά και σε αυτό το κομμάτι του πλοίου είναι δυσκολότερο να σβήσει η φωτιά», μιλώντας στο MEGA.
Advertisement
Δείτε ποια αυτοκίνητα απαγορεύεται να παρκάρουν σε πάρκινγκ πλέον – Ο λόγος
Οι ιδιοκτήτες οχημάτων που λειτουργούν με συστήματα υγραεριοκίνησης ή αεριοκίνησης αντιμετωπίζουν νέες περιοριστικές μέτρα στη στάθμευση και κυκλοφορία των οχημάτων τους. Οι εν λόγω απαγορεύσεις, που αφορούν οχήματα με εργοστασιακά ή μετατροπημένα συστήματα LPG (υγραεριοκίνηση) ή CNG (αεριοκίνηση), επιβάλλονται λόγω θεμάτων ασφαλείας.
Συγκεκριμένα, τα οχήματα αυτά απαγορεύεται να σταθμεύουν σε κλειστά πάρκινγκ που δεν διαθέτουν τις απαραίτητες τεχνικές προδιαγραφές ασφαλείας, καθώς υπάρχει ο κίνδυνος ανάφλεξης λόγω των εύφλεκτων αερίων που χρησιμοποιούνται για την κίνηση τους.
Μολονότι η Ελληνική Νομοθεσία δεν προβλέπει κάποια απαγόρευση στην κίνηση ή την στάθμευση αυτοκινήτων με υγραέριο ή φυσικό αέριο, υπάρχουν σαφείς κανονισμοί οι οποίοι θα πρέπει να πληρούνται ώστε ένας χώρος στάθμευσης να μπορεί να υποδεχθεί και να φιλοξενήσει αεριοκίνητα οχήματα.
Συγκεκριμένα, σε κλειστούς χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα μεγαλύτερη των 100 οχημάτων θα πρέπει να οριοθετούνται πλησίον των εξωτερικών τοίχων του κτιρίου με ειδική σήμανση εκείνα τα τμήματα στα οποία οφείλουν να σταθμεύουν αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν εναλλακτικούς τύπους καυσίμου.
Advertisement
Οι θέσεις αυτές θα πρέπει να αντιστοιχούν τουλάχιστον στο 10% επί της μέγιστης χωρητικότητας του χώρου στάθμευσης, ενώ τα τμήματα αυτά θα πρέπει να αποτελούν ξεχωριστό πυροδιαμέρισμα, να τοποθετούνται κατά προτίμηση σε υπέργειους ορόφους και να διαθέτουν κατάλληλο σύστημα εξαερισμού.
Στην περίπτωση, λοιπόν, που οι παραπάνω προδιαγραφές δεν πληρούνται, ο χώρος στάθμευσης δεν μπορεί να φιλοξενήσει οχήματα με συστήματα τροφοδοσίας υγραερίου ή φυσικού αερίου και οφείλει να απαγορεύει την είσοδο και τη στάθμευση σε αυτά.
Η απαγόρευση συνήθως επιβάλλεται με την αντίστοιχη σήμανση και οφείλει να γίνει σεβαστή από τους ιδιοκτήτες οχήματος, καθώς στην περίπτωση ενός συμβάντος είναι πολύ πιθανόν να βρεθούν εκτεθειμένοι.
Κρίνοντας από την παραπάνω διάταξη, για χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα μικρότερη των 100 θέσεων δεν προβλέπεται κάποια ειδική πρόβλεψη για τα οχήματα που κινούνται με υγραέριο ή φυσικό αέριο, συνεπώς δεν τίθεται θέμα κάποιου περιορισμού ή απαγόρευσης.
Το ίδιο φυσικά ισχύει και για τα κλειστά-υπόγεια parking πολυκατοικιών, τα οποία προφανώς δεν αγγίζουν τη χωρητικότητα των 100 οχημάτων, ενώ ασφαλής μπορεί να θεωρηθεί η στάθμευση αυτοκινήτων LPG και CNG στις πυλωτές πολυκατοικιών, όπου οι πιθανότητες υψηλής συγκέντρωσης υγραερίου ή φυσικού αερίου είναι ελάχιστες.
Δεν είναι όμως μόνον οι χώροι στάθμευσης που επιβάλλουν περιορισμούς σε αυτοκίνητα που κινούνται με εναλλακτικούς τύπους καυσίμου σύμφωνα με το enimerotiko. Σε τούνελ ανά την Ευρώπη, τα συγκεκριμένα οχήματα θα πρέπει να ενημερώνουν για τη χρήση LPG ή CNG κατά την είσοδό τους σε αυτά και να φέρουν ειδική σήμανση, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις όπως αυτό της σήραγγας της Μάχης, οπού η μεταφορά οποιουδήποτε οχήματος LPG ή CNG απαγορεύεται ακόμα κι αν οι αντίστοιχες δεξαμενές του αυτοκινήτου είναι άδειες.